X

Ružové bicykle Rekola dobíjajú Bratislavu

9. september 2021

Bikesharing zažíva obrovský boom a stáva sa pevnou súčasťou veľkých miest po celom svete. Trend vytláčania áut z centier miest a nahradenie mikro-dopravy bicyklami neobchádza ani Bratislavu. Prečítajte si rozhovor s Martinom Žarnovickým z projektu Rekola o ich histórií, plánoch, ale aj dôvodoch, prečo je Bratislava ideálnym miesto na cyklistiku.

Ako vznikol koncept zdieľaných bicyklov Rekola? 

Naše začiatky boli naozaj veľmi amatérske. Pražská samospráva sa nevedela roky dokopať k tomu, aby vytvorila fungujúci bikesharing. A tak sme sa toho chopili my. Spolu s dobrovoľníkmi sme chodili po bazároch, ľudia nám často sami darovali roky nepoužívané staré bicykle. Po nociach sme ich opravovali a ráno umiestňovali do ulíc, aby si nimi mohli miestni skrátiť cestu do školy či do práce. Názov Rekolo vznikol ako kombinácia slov repasované a kolo. Za tie roky, čo fungujeme, sme sa tak posunuli, že už máme vlastnú aplikáciu, predajný systém a vo väčšine miest moderné odľahčené bicykle s prevodovkou a veľkým košíkom. V Prahe nás používa každý druhý mladý človek, máme asi pol milióna užívateľov. Nemáme už kapacitu vyrábať si vlastné bicykle, a tak nám ich na mieru vyrábajú v českej Opave. V Bratislave používame len tieto moderné. Posledných pár repasovaných bicyklov by sme ešte našli v Čechách.

Prečo sú vaše bicykle práve ružovej farby?

V časoch, keď sme ešte nemali tak profesionálne zabezpečenie nás napadlo, že ak každý z bicyklov namaľujeme na ružovo, nebudú sa kradnúť. No a ružová farba sa pre nás stala tak typickou, že už by sme nemenili. Ľudia sa na našich bicykloch fotia na Instagram, častokrát sa objavia v nejakom hudobnom klipe či reklame. Skrátka, ružové bicykle sa stali nesmierne charakteristickým symbolom mladých.

Ako by ste vysvetlil proces požičania vášho bicykla budúcemu zákazníkovi, ktorý o vás ešte nepočul?

Stačí si stiahnuť mobilnú aplikáciu Rekola a nahrať do nej platobnú kartu alebo kartu Multisport, vďaka ktorej máte 2 jazdy denne zadarmo. Následne si len v aplikácii nájdete najbližší bicykel, naskenujete si mobilom jeho QR kód, odomkne sa vám a môžete jazdiť. V aplikácii nájdete aj všetky stojany, kam je možné bicykel vrátiť. V celej Bratislave sú ich stovky, v takmer každej mestskej časti.

Na internete sa píše, že pôsobíte na Slovensku a v Česku, ale aj vo fínskom meste Vaasa. Prečo práve Fínsko?

Vo Fínsku už aktuálne nepôsobíme. V súčasnej dobe venujeme všetky sily na to, aby sme udržali čo najvyššiu kvalitu v Čechách a na Slovensku.

Plánujete v budúcnosti expandovať aj do ďalších regiónov?

Určite áno. V súčasnej dobe sa sústredíme najmä na lokality, kde prevádzkovanie zdieľaných bicyklov dáva ekonomický zmysel a prevádzku uživíme z tržieb za cestovné bez nejakých ďalších dotácii. V menších mestách to už môže byť problém, pretože v krátku trasu v nich prejdú obyvatelia častokrát pešo a je v nich menší počet výpožičiek v prepočte na jeden bicykel. Niektoré mestá už začínajú službu objednávať pre svojich obyvateľov na zabezpečenie dopravnej obslužnosti, podobne ako je to pri MHD – napr. v Nitre. Ak na Slovensku niektoré z miest či obcí vypíše takúto súťaž na prevádzku bicyklovej dopravy, veľmi radi sa jej zúčastníme a obyvateľom ponúkneme vysoký štandard našich bicyklov.

Aký je záujem o bikesharing v Bratislave?

Záujem Bratislavčanov predčil všetky naše očakávania. Pôvodne sme tu začali jazdiť s 200 bicyklami, ale už do pár týždňov sme museli flotilu navýšiť o 50 %. Neustále rozširujeme lokality, v ktorých pôsobíme. Naše bicykle nájdete okrem Starého a Nového mesta už aj v Ružinove, Petržalke, Karlovej Vsi, Dúbravke, Rači a po novom prevádzkujeme špeciálny lesný bikesharing aj na Železnej studničke.

Ako ľudia najčastejšie využívajú vaše bicykle? Nahrádzajú mikro prepravu po meste alebo sú využívané skôr na rekreáciu a objavovanie mesta turistami?

Ľudia v Bratislave sa postupne učia používať bicykle ako plnohodnotný dopravný prostriedok. Skalní cyklisti aj na dlhšie vzdialenosti, pri krátkych trasách po centre je ale bikesharing pre množstvo Bratislavčanov voľbou číslo 1. Naše bicykle využívajú aj turisti, ale primárne je našim cieľom to, aby v budúcnosti bežný Bratislavčan nezobral ráno kľúče od auta, ale aby išiel do práce na bicykli. Chceme naučiť ľudí masovo využívať bicykle tak, ako to funguje v Prahe.

Je podľa vás Bratislava prívetivejšia pre cyklistov ako iné mestá, v ktorých máte svoje bicykle?

Mesto ponúka ideálne podmienky pre cyklistov – je na rovine, mestské časti sú vzdialené iba kúsok od centra, väčšinu trás absolvujete iba za 15 až 20 minút. Málo miest má taký cyklistický potenciál ako Bratislava. Zároveň veľmi pozorne sledujeme snahy magistrátu budovať v meste ďalšie cyklotrasy – a to nás oslovilo. Už dnes má Bratislava množstvo lokalít skvelo prepojených cyklotrasami.

Koľko ružových bicyklov sa momentálne nachádza v našom hlavnom meste?

Aktuálne ich máme 300 a budúci rok uvažujeme o nákupe ďalších. 

Na Slovensku, ale aj v Česku sa hustá mestská premávka okrem áut a bicyklov kríži aj so zdieľanými kolobežkami, ktoré stoja na každom rohu. Sú pre vás priamou konkurenciou?

Záleží z akého uhlu sa na to pozeráte. Na jednej strane sme konkurencia, no v globálnom merítku nám ide o to isté. Dostať ľudí z áut do udržateľnejšej spôsobov dopravy a vytvoriť alternatívu k autám. Elektrokolobežky sa už neváľajú na každom rohu, mesto pre nich vytvorilo miesta, kde sa dajú parkovať a nikomu neprekážajú. V tomto je inak mimochodom zaujímavou ukážkou, že ľuďom častokrát prekáža napr. 10 kolobežiek zaparkovaných vedľa seba, ktoré odvezú 10 ľudí, ale už im napr. nevadí auto na zaparkované chodníku, ktoré zaberie rovnaký priestor, ale odvezie častokrát iba jedného človeka.

Ako sa staráte o bicykle v uliciach a ako prebieha ich údržba?

Máme špičkových servisákov, ktorí chodievajú od rána do večera opravovať na každom Rekole aj tu najmenšiu chybu. Tým sa veľmi odlišujeme od iných prevádzkovateľov, ktorých bicykle sú často v stave, že by podľa nás na ulici už nemali čo robiť.

V čom sa Rekola odlišujú od iných spoločností, ktoré ponúkajú rovnaké služby zdieľaných bicyklov?

Rekolá majú špeciálne odľahčené rámy, takže ani po niekoľkých kilometroch bicyklovania nie ste unavený. Aby sa nimi jazdilo dobre aj do kopca, všetky sú sprevodované, a majú aj veľký košík na batožinu či nákup. Náš systém je veľmi iný v tom, že v Rekolách sme nadšenci bicyklovania a venujeme sa iba bicyklom. Nerobíme to kvôli zisku, ale pretože nás to baví. Sme niečo ako profesionálny systém komunitných Bielych bicyklov, ktoré v Bratislave prevádzkuje Cyklokoalícia. Vďaka tomu sa hráme s detailmi, aby sa ľuďom s nami príjemne jazdilo. Máme moderné bicykle v perfektnom stave, sledujeme novinky a systém stále zdokonaľujeme. Aj v Bratislave chceme fungovať veľmi lokálne. Spolupracujeme so samosprávami, miestnymi podnikmi, ktoré napríklad chcú, aby sme pri nich vytvorili stanicu. To pri bikesharingoch v takomto meradle vôbec nie je bežné.

Trendom je vytláčanie aut z centier miest a vytváranie živých peších zón pre chodcov a cyklistov. Rekola ako aj ďalšie podobné spoločnosti majú pred sebou svetlú budúcnosť. Kde vidíte firmu o 5 až 10 rokov?

Myslíme si, že Bratislava bude o päť rokov úplne iným mestom, aj vzhľadom na aktuálnu výstavbu v oblasti Nivy. Je otázkou času, kedy automobilová doprava úplne skolabuje a ľudia budú hľadať alternatívu. A na to sa musíme pripraviť, pretože o pár rokov bude normálne, že budú ľudia na bicykloch cestovať aj do vzdialenejšej Vrakune či na Dolné Hony, než by mali stáť hodiny v dopravných zápchach. Záujem o mikromobilitu bude taký veľký, že na mesto bude vyvíjaný veľký tlak, aby sa rýchlo budovali cyklotrasy a myslím si, že aj developeri budú svoje projekty prispôsobovať cyklistom.

Autor: Michal Haviar

Respondent: Martin Žárnovický