X

Ako udržať náš mozog zdravý

6. október 2021

Ľudský mozog sa skladá z približne 90 miliárd neurónov, ktoré sú navzájom poprepájané spletitou pavučinou. Každý neurón má až 10 000 neurónových spojení, prostredníctvom ktorých komunikuje s ostatnými neurónmi. Kapacitu tohto superpočítača nie je možné len tak ľahko vyjadriť v číslach. Podľa odhadov však môže ísť o pamäť od troch do tisíc terabytov. Pre porovnanie, Národný archív Veľkej Británie má kapacitu 70 terabytov. Z toho pohľadu možno povedať, že mozog je fascinujúci a nesmierne dôležitý orgán v ľudskom tele. Podľa toho sa oň treba aj starať. 

Tréning a výživa

Ak chceme udržať svoj mozog v dobrej kondícií a to nie len teraz, ale aj vo vyššom veku, musíme tento orgán trénovať a starať sa oň. Tak ako posilňujete svoje svaly náročným tréningom v posilňovni, rovnaký princíp platí aj pre našu myseľ. Tréning pritom nie je všetko, mozog potrebuje aj dostatok živín a vitamínov.

Šachy a iné taktické hry

Viaceré výskumy ukazujú, že už po dovŕšení 20 rokov sa začína ľudská pamäť postupne zhoršovať. S vyšším vekom nás začínajú ohrozovať aj rôzne choroby, ako Alzheimer či demencia. Tréning mozgu môže byť najlepšou prevenciou týchto hrozieb. Ľudia, ktorí hrajú taktické hry majú podľa americkej štúdie z roku 2018 2,5-krát nižšiu šancu rozvoja Alzeimerovej choroby. Spoločenská hra ako šach je skvelým tréningom vašej mysle. Rovnako prospešné môže byť lúštenie krížoviek, sukodu či osemsmeroviek. Okrem tréningu mysle získate aj ďalší benefit a tým je niekoľko hodín relaxu, kedy zabudnete na svoje starosti a sústredíte sa len na jednu úlohu.

Učenie cudzích jazykov

Cudzie jazyky sme zvyknutí učiť sa hlavne v nižšom veku. V dospelosti potom skôr nabaľujeme na pevný základ zo školy. Mnohí tvrdia, že začať s novým cudzím jazykom je v neskoršom veku nesmierne náročné, až nemožné. Všetko je však len o plánovaní svojho času a pevnej vôli. Podľa Americkej Neurologickej Asociácie je navyše učenie sa jazykov v neskoršom veku mimoriadne zdravé pre ľudský mozog. Štúdia dokázala, že výuka jazyka dokáže spomaliť nevyhnutné pokles mentálnych funkcií a dokonca odďaľuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby.


Vitamíny zo skupiny B

Okrem tréningu mysle je dôležité aj jeho vyživovanie v podobne kvalitnej a rozmanitej stravy. Vitamíny zo skupiny B napomáhajú zabezpečiť správnu činnosť mozgu. Napríklad kyselina listová je okrem iného nevyhnutá pre vývoj mozgu ešte nenarodených detí. Tieto vitamíny taktiež pomáhajú látkovej výmene a dôležité sú aj v procese tvorby hormónov v mozgu, ako serotoním či dopamín.


Čučoriedky a čokoláda

Ďalším dôležitým antioxidantom, ktorý chráni ľudské bunky pred voľnými radikálny je vitamín E. Podľa štúdií odborníkov pomáha predchádzať demencii. Je pritom obsiahnutý v zelenej listovej zelenine, celozrnných produktoch či orechoch.

Okrem týchto vitamínov potrebuje mozog na svoju činnosť vitamín C, horčík, zinok a nenasýtené mastné kyseliny, ktoré nájdeme v morských rybách. Preukázaným pomocníkom v boji s voľnými radikálmi a demenciou môžu byť obľúbené fialové bobule, ktoré rastú aj na Slovensku – čučoriedky. Pozitívny vplyv má aj čokoláda s vysokým obsahom kakaa, ktorá obsahuje antioxidanty ochraňujúce náš mozog.

Autor: Michal Haviar