X

5 tipov ako získať motiváciu k pohybu

12. marec 2021

Chýba vám motivácia absolvovať svoju cvičebnú rutinu? Máte pocit, že skôr stagnujete, ako napredujete? Poradíme, ako si prinavrátiť stratenú radosť a motivácia k športu. Tieto jednoduché rady vám pomôžu nájsť potešenie z vlastného progresu a motivujú vás k lepším výkonom.

Stanovte si jasný cieľ

Ak sa chcete k niečomu motivovať, potrebujete mať pred sebou jasný a dosiahnuteľný cieľ. Nehovoríme o všeobecnom góle – žiť zdravšie a viac sa hýbať. Ide o konkrétne ciele a sny, ktoré máte na dosah vďaka svojmu snaženiu. “Chcem urobiť 100 klikov denne po dobu jedného mesiaca. Chcem prejazdiť za letnú sezónu 1000 kilometrov na bicykli.” Takto stanovené ciele sú dosiahnuteľnejšie ako abstraktná predstava dokonalej postavy.

Svoje ciele plánujte v krátkodobých horizontoch a radšej v pravidelnej periodicite. Vďaka tomu budete mať lepší prehľad o svojom progrese a aj vaša motivácia bude oveľa silnejšia.

Zapojte okolie

Ak vám chýba vnútorná motivácia, skúste zapojiť svoje okolie. Keď cvičíte alebo vykonávate daný šport osamote, podeľte sa s vašim cieľom na sociálnych sieťach a priebežne informujte o svojom progrese. Okrem pozitívnej spätnej väzby, motivácie zo strany vašich priateľov, môžete nadviazať nové priatelstvá a navzájom sa ďalej burcovať k lepším výkonom. Skvelým príkladom sú rôzne fitnes skupiny, do ktorých sa združujú podobne zmýšľajúci ľudia. Vzájomne sa motivujú a vymieňajú si užitočné informácie.

Podľa niektorých štúdií vám sociálne siete pri cvičení a motivácií pomôžu oveľa viac ako napríklad stimul z knihy alebo článkov. Ak sa stanete členom komunity na internete, máte oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že dosiahnete svoj vytúžený cieľ.

Cvičenie pre dobrý pocit

Poznáte ten pocit po dobrom tréningu, náročnom zápase alebo výstupe na vrchol hory? Hormóny šťastia zaplavujú vaše telo a vy sa cítite ako kráľ sveta. Všetko sa zrazu zdá jednoduchšie a neexistuje nič, čo by ste svojim nezlomným úsilím nedokázali. 

Dobrý pocit časom vyprchá, ale spomienka naň ostane. Keď sa vám najbližšie nebude chcieť cvičiť, pripomeňte si, ako skvele sa budete cítiť po cvičení. Skutočne by ste tento príliv hormónov šťastia vymenili za vylihovanie pred televízorom? 

Negatívne emócie ako zbraň

Ak ste si z cvičenia už vytvorili rutinu, každé porušenie tohto zvyku prináša negatívne pocity a výčitky. Každým vynechaným tréningom máte pocit, že ste vynechali nieco nesmierne dôležité. Pocit frustrácie strieda rezignácia. Otočte negatívne vo svoj prospech a začnite konať. 

Motivácia a veda

Na tému motivácie existuje množstvo vedeckých štúdií. Jedna zo štúdií hovorí, že k cvičeniu vás môže motivovať aj verejný alebo písomný záväzok. Tak ako sa prostredníctvom podpisu hypotekárnej zmluvy zaväzujete každý mesiac splácať časť úveru, taká istá motivačná psychológia funguje aj v spojitosti s cvičením. Ak vykonáte verejný sľub, ktorý môže byť medzi priateľmi, v pracovnom kolektíve či na sociálnych sieťach, vaša motivácia bude oveľa silnejšia. 

Verejný záväzok je mocnejší ako vnútorná motivácia. Pomôcť môže tiež, ak sa s priateľmi o niečo stavíte. Strata peňazí alebo hmotných statkov vás môže vyhecovať efektívnejšie ako všetko ostatné motivačné techniky.

Autor: Michal Haviar